donderdag 9 augustus 2007

Gebakken lucht? Smeer het op je huid!

Reclame is een leugenachtige business. Het wordt gebruikt voor producten die zichzelf niet verkopen, waar geen behoefte aan is, of waar te veel van is. De waarheid is van ondergeschikt belang in reclame, het gaat om het gevoel dat je opwekt, de kooplust bij de consument. Er moet hoe dan ook verkocht worden, liefst zo veel mogelijk, en dan is een loopje met de waarheid niet meer dan een middel om die domme consument in je val te lokken. Vandaag zag ik weer zoiets: Nivea met '15% pure zuurstof'.

Kijk toch eens wat een mooie woorden: 15% zuurstof (niet zomaar zuurstof, pure zuurstof!) - Oxygen power - het kan niet op. Nog zo'n mooi, fris jong ding en wat luchtbelletjes erbij en het kan haast niet anders of iedereen rent naar de winkel om dit te kopen. Toch?

Nivea geeft ons dus de indruk dat zuurstof goed is voor onze huid. Ja, onze huid, want Nivea doet in smeerseltjes. En Nivea zou Nivea niet zijn als ze voor dit geweldige product niet een webpagina hadden gemaakt. Ga daar vooral kijken. Hij staat vol met suggestief marketing-geleuter, maar geen enkele onderbouwing. Typisch reclame.

Ik heb geen idee wie hierin trapt, maar slim kan de doelgroep niet zijn. Een snelle zoektocht op het web leert dat alleen de lucht om ons heen al meer dan 20% zuurstof bevat. Voor wie het nog niet wist: de lucht om ons heen is gratis. En dan niet gratis in de doorgaans leugenachtige reclame-betekenis, maar echt gratis, je hoeft er helemaal niets voor te betalen. Je mag die lucht vrij in- en weer uitademen en je mag je hele huid er aan blootstellen zonder dat iemand je een strobreed in de weg legt. Om de heilzame werking van een hogere concentratie dan 15% zuurstof te mogen ondergaan hoef je niets te kopen en je hoeft al helemaal niets op je huid te smeren. Je hoeft je huid alleen maar aan de lucht (met meer dan 20% pure zuurstof) bloot te stellen en hoppa!, instant Nivea-effect.

Nivea-met-pure-zuurstof is een typisch reclame-product: het verkoopt zichzelf niet, het moet met suggesties de indruk wekken dat je het nodig hebt. Maar niemand heeft het nodig, niemand heeft er behoefte aan om belazerd te worden. En is er te veel van? Natuurlijk, meer dan niets van dit soort baarlijke nonsens is per definitie te veel.

Geen opmerkingen: